Groeipotentieel voor meerwaarde hotelkamer

groeipotentieel-hotelkamers

Als je investeert in een hotelkamer, stel je je waarschijnlijk de vraag wat de meerwaarde zou zijn bij een eventuele doorverkoop. Als je daarbij kijkt naar de stijging van de verhuurprijs voor een hotelkamer enerzijds en het groeipotentieel versus andere Europese landen anderzijds, ziet het er in elk geval een goede belegging uit.

Geen enkele slimme investeerder zal beleggen in iets zonder zich de vraag te stellen wat de opbrengst op korte of middellange termijn kan zijn of de meerwaarde als de belegging op termijn wordt doorverkocht. Investeren in een hotelkamer is daarom een slimme keuze.

Sterk rendement bij investering

Op korte termijn zie je dat de verhuurwaarde van hotelkamers - en dus je rendement - elk jaar stijgt. De Hotel Price Index, een internationale benchmark, toont immers aan dat de prijs voor het boeken van een hotelkamer de voorbije vier jaar voortdurend is gestegen en dat die trend zich ook in de nabije toekomst duidelijk verderzet. Duurdere huurprijzen voor hotelkamers zijn natuurlijk positief voor jouw rendement.

CONCREET

De gemiddelde prijs voor het huren van een hotelkamer in België is de laatste jaren met 15 procent gestegen: van 100,05 euro in 2007 tot 115,05 euro in 2013*.

Als we nu voorzichtig uitgaan van een bezettingsgraad van gemiddeld 20 dagen per maand, zou het jaarrendement er de voorbije jaren zo uitgezien hebben:

2007: 24.001 euro
2008: 24.660 euro
2009: 25.675 euro
2010: 26.377 euro
2011: 26.486 euro
2012: 26.971 euro
2013: 27.612 euro

Omdat je echter kan investeren in hotelkamers aan de Belgische kust, is het allesbehalve onrealistisch uit te gaan van een gemiddelde bezettingsgraad van 25 dagen per maand. Het plaatje zou er dan zo uitgezien hebben:

2007: 30.014 euro
2008: 30.825 euro
2009: 32.094 euro
2010: 32.972 euro
2011: 33.107 euro
2012: 33.713 euro
2013: 34.514 euro

*Bron: trivago Hotelprijsindex

Meerwaarde bij doorverkoop

Op langere termijn echter, is het belangrijk te kijken naar de gemiddelde prijs bij doorverkoop. En ook daar hebben we goed nieuws. Waar de aankoop van een doorsnee hotelkamer in 1994 nog 115.335 euro kostte, kon je ze in 2006 voor 181.015 euro verkopen, een meerwaarde van maar liefst 56,9 procent.

Inhaalbeweging Belgische hotelprijzen

Als we echter de doorsnee verkoopsprijs van een hotelkamer in België vergelijken met de Europese norm, is er duidelijk nog ruimte voor een inhaalbeweging. In 2006 was de gemiddelde Europese verkoopsprijs voor een hotelkamer 266.287 euro, terwijl dat in België 181.015 euro was. Dat is een verschil van maar liefst 47 procent!

Ook bij de gemiddelde prijs voor de verhuur van een hotelkamer, hinkt België nog achterop. Op de 24 landen eindigt België maar op de 11e plaats, met een gemiddelde van 116 euro voor een hotelkamer in juni 2014*. Het Europese gemiddelde was 121 euro voor een hotelkamer. De goedkoopste kamers vind je trouwens in Bulgarije aan 58 euro en de duurste in Zwitserland aan 199 euro.

En toch ziet het er goed uit voor de Belgische hotelsector, met aandacht van grote spelers zoals de Accor groep en een steeds groeiend aantal kwaliteitshotels dat door Industrie Hotelière wordt aangeboden aan slimme investeerders.

*Bron: trivago Hotelprijsindex

Zo kan je investeren in een hotelkamer in het Radisson Blu Balmoral hotel in Spa, het ibis Styles hotel in Zeebrugge, het ibis Styles hotel in Nieuwpoort of het ibis Bugdet Airport in Oostende. Sinds kort zit ook het Mercure hotel bovenop het prestigieuze nieuwe treinstation in Blankenberge mee in het portfolio.

Lees ook andere artikels over Beleggen