Investeren in de kust

investeren-kust

De voorbije jaren werden de nodige inspanningen geleverd om het ietwat oubollige image van onze Kust op te poetsen, met veel aandacht voor de unieke troeven van de Kust en de veranderende behoeften van toeristen. Met haar boeiende en gevarieerde badplaatsen wordt de Kust zo steeds meer een trekpleister voor vrijetijds- én zakenreizigers. En dus een toplocatie om te investeren in een hotelkamer.

 

Al in 2002 kwamen Westtoer en Toerisme Vlaanderen tot de slotsom dat de Kust te lijden had onder een oubollig imago en vooral aantrekkelijk was voor senioren, vaak met een tweede verblijfplaats. Na een eerste strategisch beleidsplan, werd in 2009 een tweede beleidsplan, te downloaden bij onze publicaties, opgesteld om een dynamisch kusttoerisme te bevorderen. En dat begint nu duidelijk zijn vruchten af te werpen.

 

Uitgangspunten

Bedoeling was vooral de Kust op te waarderen en te positioneren als een aantrekkelijke bestemming voor alle seizoenen, dus niet enkel tijdens het hoogseizoen en de topweekends. Belangrijk daarbij was ook dat er terdege rekening werd gehouden met de veranderende behoeften van een breed publiek van toeristen.

 

De nieuwe toerist

Immers, steeds meer gezonde, actieve en kapitaalkrachtige 'medioren' (50-60 jaar) hebben almaar meer vrije tijd en gaan graag meerdere keren per jaar dichtbij op vakantie. Ook de jongere generaties zoeken steeds meer actieve vakanties en hippe en trendy bestemmingen. Het beleidsplan besloot een aantal elementen uit te werken om hier optimaal op in te spelen.

 

'Sun, sea & beach'

De zee, het strand en de duinen hebben natuurlijk hun eigen, unieke aantrekkingskracht. Ononderbroken langs de waterlijn kunnen wandelen is een zalige bezigheid, ook als je buiten het seizoen even wil uitwaaien. Maar zee en strand zijn ook perfecte plekken voor diverse zomerse activiteiten, zoals het sportstrand of de openluchtbioscoop in Blankenberge.

 

'Shop till you drop'

Het aanbod winkels aan de Kust is ruim en richt zich naar alle smaken en budgetten. Als het slecht weer is, kan je bovendien altijd terecht in de nieuwe indoorcentra zoals het Feest- en Kultuurpaleis in Oostende. Meer dan een doorsnee winkelcentrum, zijn deze indoorcentra vooral aantrekkelijke en trendy ontmoetingsplaatsen. En het allerbeste nieuws voor de 'shopaholics'? De meeste winkels aan de Kust zijn ook op zondag open!

 

Snuifje cultuur

Het rijk aanbod attracties en musea dat de Kust te bieden heeft, wordt soms schromelijk onderschat. Naast klassiekers als het Ensormuseum of het Mercatorschip, vind je ook het moderne mu.Zee in Oostende terug, met een collectie die vele kunstkenners doet watertanden. Of het maritiem belevingscentrum Seafront in Zeebrugge, met unieke attracties voor groot en klein.

 

Gezond vitaal

De Kust ligt ook vlakbij een aantrekkelijk landelijk gebied, het zgn. 'hinterland'. De vele fiets- en wandelroutes brengen je van de ene onverwachte bestemming naar de andere. Zo is de Lange Lisfietsroute een absolute aanrader als je tussen Nieuwpoort en Veurne het gebied wil ontdekken dat tijdens de Eerste Wereldoorlog strategisch onder water werd gezet. Wandelaars kunnen dan weer genieten van de vele Erfgoedwandeltochten of de Oostendse Krekenwandelroute die je door het prachtige, historische krekengebied en de polders ten zuidoosten van Oostende brengt. 

 

Innovatief en trendy

Niet alleen door de vele nieuwe trendy bars en brasserieën voel je een nieuwe wind waaien, ook de openbare gebouwen ondergaan een ware metamorfose. Kers op de taart is zonder twijfel het nieuwe station in Blankenberge, dat een heel nieuwe benchmark zet voor vastgoed aan de Kust én de stad transformeert tot een hedendaagse, moderne badstad voor een grote variatie aan toeristen.

 

Onontbeerlijke hotels

Nog niet overtuigd van het potentieel van onze 'nieuwe' Kust als ideale locatie om te investeren in een hotelkamer? Lees dan zeker even wat Westtoer en Toerisme Vlaanderen te vertellen hebben over de rol van hotels aan onze Kust:

  • Hotels zorgen ervoor dat de Kust zich het hele jaar door kan laten gelden als een 'levendige' bestemming voor diverse doelgroepen, of het nu om jongeren of medioren gaat, om vrijetijds- of zakenreizigers. 
  • Hotels brengen ook jongere toeristen naar de Kust, in tegenstelling tot de tweede verblijven die vooral senioren aanspreken.
  • Het hotelwezen is bovendien een arbeidsintensieve sector, wat de tewerkstelling in de regio absoluut ten goede komt.

 

 

 

 

Lees ook andere artikels over Locaties